Posted in Okategoriserade
14 februari, 2020

Hantverksresa med nätverket!

Bygging av sperreverk

Helgen 15-18 augusti så hade jag anmält mig till en kurs i stolpverkstillverkning på ön Sör-Gjäslingan i havet utanför Rörvik, Norge.

Vi som skulle delta från Sverige mötte upp i Östersund vid 8 tiden för att med bil/buss ta oss till Rörvik. Under vägen visade Mats Almlöf oss olika sevärdheter som jaktslott o fina gårdar, lunchstopp i Levanger och vidare mot kajen i Rörvik. Det blev många mil i bilen men det gick bra att åka trots slingrande vägar.

I Rörvik tog vi den lokala bussfärjan som tog oss ut till ön och vi klev iland efter ca 45 min. Där fick vi olika små hus tilldelade oss för att sova i under vistelsen. Efter att vi gjort oss hemmastadda så var det dags för middag och en genomgång av Sör-Gjäslingans historia.

En spännande del är att ön har ett eget elverk som går från  kl 6 på morgonen till kl 22 på kvällen så efter kl 22 så är det stearinljus som gäller om man vill umgås.

Efter en lång dag så kröp vi i säng och sov gott i våra små fiskestugor. På fredagsmorgon så var det frukost som vi fick hjälpas åt att plocka fram (vi blev indelade i olika matlag för att sköta detta).

När vi var klara så blev det en introduktion till kursen med bilder och prat och sen var det dags för att börja tillverka ett litet spärreverk (stolpverk).

Parallellt med detta så skulle vi också prova på att lägga skiffertak på ett hus som behövde få lite nytt skiffer.

Einar Strand var den som ledde stolpverksbygget men också några andra av de norska deltagarna som visste hur man skulle göra hjälpte till att förklara.

En av kvällarna efter middag så åkte några ut på fisketur och det blev lyckat de kom tillbaka med en massa fisk så det blev en extra fiskmåltid, fantastiskt gott!  Dagarna försvann i ett rasande tempo och vädret växlade med både sol och regn (mest sol) som tur var så kunde vi bygga inne i en lagerlokal för att den sista dagen montera upp det utomhus för att se att det verkligen stämde och även montera de sista strävorna som är till för stabiliteten i byggnaden.

På vägen hem så stannade vi till i Vuku hos Kai Johansen dels för att äta lite kvällsmat och även titta på hans och hans frus kurslokaler som är helt otroliga, jätteroligt besök! Sen var det bara sista biten kvar hem.

En jättebra kursvecka med massor av trevliga deltagare, både norska och svenska.

Kan varmt rekommendera denna kurs.

Vid tangenterna Joakim Kjellgren, medlem i Byggnadsvård Mitt

Comments & Reviews

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Enter Captcha Here : *

Reload Image

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.